Kirkeakademiet

«ISRAEL – PALESTINA – Finnes det en løsning på konflikten mellom Israel og Palestina? Kan de to folkegruppene leve fredelig side om side?» Hans Morten Haugen er norsk statsviter og professor i internasjonal diakoni ved VID vitenskapelige høgskole (tidl. Diakonhjemmet Høgskole). Kirkeakademiet er økumenisk, med medlemmer fra flere kirkesamfunn, og inviterer også folk med andre livssyn til meningsbryting og gjensidig læring. Vi opplever virkeligheten ut fra våre ulike livserfaringer. Vi ser ulikt på mange spørsmål, men gjennom dialog og meningsbrytning kan vi utvide vår forståelse både for spørsmålene som er satt på dagsorden og for hverandre. Møtene er åpne for alle. Kirkeakademiet tar aktiv del i kulturlivet og stimulerer til opplevelse av kunst og kunstnerisk utfoldelse. I Norge er det i dag over 60 kirkeakademier, spredd over hele landet. Hvert akademi er en uavhengig, selvstendig enhet, de sentrale organene er rådgivende og kan ikke binde det enkelte akademiet. Norske Kirkeakademiers fellesråd deler hvert år ut Brobyggerprisen til en person som har gjort en innsats for å bygge bro og etablere kontakt mellom miljøer og grupper i samfunnet som vanligvis har liten forbindelse med hverandre. Du finner mer om Kirkeakademiene på www.kirkeakademiene.no. Her finner du programmene til Fredrikstad Kirkeakademi og andre kirkeakademier i Norge, samt lenker til den europeiske og den globale organisasjonen, som kirkeakademiene er en del av. Fredrikstad Kirkeakademi er et åpent forum som fremmer dialog innen kirken og mellom kirken og andre grupper i kultur- og samfunnslivet. Fredrikstad Kirkeakademi ledes av et styre som består av: Stein-Øyvind Jørstad(leder), Øystein Ringstad, Anne Brun Andersen, Iacob Nordby, Alexander Golding og Per Hilding Syversen Kontaktadresser; Stein-Øyvind Jørstad, mob 993 62 496, e-post: stein0702@yahoo.no Inngangspenger på arrangementene kr. 100 når ikke annet er annonsert.